אנחנו מקפידים למלא דלק לפחות פעם בשבועיים, לפעמים קצת נרגזים לנוכח המחירים, לפעמים פשוט מקבלים את הקיים, אך כמה מאיתנו באמת התעכב לרגע אחד ושאל את עצמו על פשר העניין. מה זה בעצם אוקטן? ומדוע אנחנו ממלאים על 95 באופן קבוע? כאן בב.ג מוסכים 2000, מוסך מורשה לרכבי סיטרואן ופג'ו, נענה לכם בגובה העיניים.
אוקטן זוהי יחידת מידה ששמה הגיע מן הכימאי האמריקאי ראסל ארל מרקר. מרקר קבע כי האוקטן יסמל את יכולתו של הבנזין לעמוד אל מול הצתה עצמית.
לצורך כך, עלינו לנבור מעט פנימה יותר ולצלול אל תוך מנוע הרכב. במנוע הרכב יש לנו ממש יצירת אמנות שבה מגוון רחב של רכיבים פועלים באופן הרמוני האחד עם השני. הדלק יחד עם החמצן נדלק באמצעות הבזק של חשמל וזאת בדיוק כאשר הצילינדר ממוקם באזור המאפשר את כל היתכנות המאורע המרגיש.
לכל כלי ממונע יש מנוע אחר עם מהירות שונה. עם זאת, מה שמאפיין את כל המנועים הוא העובדה שכולם ככולם חייבים לשמור על איזון והרמוניה מוחלטת בתזמונים, כל שכן התזמון שבו הדלק ניצת. על כן, ניתן למצוא סוגי מנועים שונים שמתבססים על דלקים באוקטנים משתנים.
אז מה זה ה-95 שכולנו כל כך מכירים? ובכן זה לא שנתון, כי אם מדד שאומר כך: הבנזין כולל תערובת שנקראת איזו-אוקטן העומדת בפני הצתה במינונים שונים. כאשר הבנזין כולל בתוכו 95% איזו אוקטן הוא נמצא במהירות הבערה הנדרשת עבור סנכרון מלא לרכבים רגילים.
הסבר זה הוא כמובן על רגל אחת, וניתן אף לצלול אל תוך רזולוציות מורכבות הרבה יותר שנוגעות לעולם הכימיה והמכונאות. עם זאת, אנו מקווים שגם ההסבר הקליל שלהלן, עשה לכם מעט סדר בבלגן